Nyheter


- Viktig nytt fra styret og gjesteinnlegg fra Høiseth Hage Hyggekomité

Oppdatert informasjon fra villaservice i forbindelse med støvbinding i garasje

I forbindelse med støvbinding i garasjen ble det tidligere i uken sendt ut SMS til alle beboere om at arbeidet ville bli forskjønnet én dag. Dette gjelder likevel ikke da Villaservice har fått jobbet inn forsinkelsene. Det betyr at det er opprinnelige datoer som nå gjelder, og nedenfor finner dere kart over hvilke datoer deres garasjedel skal tas. Det bes igjen om at dere flytter bil og gjenstander fra plassen denne dagen, samt at dere unngår å kjøre inn i garasjen dersom dere må kjøre "gjennom" arbeidet som pågår ( i de tilfellene arbeidet pågår i en del av "garasjetarmen" som ligger nærmere innkjøring enn deres garasjeplass. Dette fordi det kan dryppe fra tanker og ned på biler og vil gjelde mellom 08.00 og 17.00. 


I tillegg varsles det at kulvert ("tarm" rett fram for innkjøring mellom garasjedel A og C) vil være stengt den 03.10 mellom kl. 10.00 og 14.00


Se kart over fremdriftsplan (siste versjon) og informasjonsskriv fra Villaservice nedenfor. 

Informasjon fra villaservice i forbindelse med støvbinding av garasje

Støvbinding av garasjen er en stor jobb som skal utføres gradvis i garasjen. Arbeidet krever at beboere gjør sitt for å rydde parkeringsplasser, samt sørger for å ha flyttet bil når veggen bak deres parkeringsplass skal støvbindes.


Her er informasjon styret har fått ifra Villaservice:


"Hallo, 


Vi er i gang med forberedelser for å få støvbinding og ny oppmerking av p-plasser. I den sammenheng er det nødvendig med noe opprydding på plassene. Det er lagret en del ting som enten må fjernes eller dekkes til. Må i så fall dekkes med plast. Vi tar ingen ansvar for gjenstander som ikke er dekket til. Ting som henger i taket må fjernes. Her holder det ikke å dekke til da disse blir i veien.


Biler må fjernes på den tidspunktene det skal jobbes der. Det vil startes under A-rekka på mandag den 18. september. REgner med å bruke den uka på denne rekka.

Setter opp plakater på det området som skal tas dagen før. LEgger med en tening her med plan for dager og plasser som skal tas. Her har vi forsøkt å stipulere datoer for gjennomføring. 

Dette kan forandres hvis det oppstår uforutsette ting, eller at det ikke blir rydedet for gjenstander og biler.


Med vennlig hilsen

Ronny Kvanåli


TLF. 92441193

ronny@villaservice.as"


Styret vil som nevnt ta kontakt med Trondheim parkering slik at det er mulig å parkere i veibanen i Johan Arnt Høiseths veg, samt på sameiets gjesteparkeringer. Det er også mulig å parkere på grusplass tvers over fra garasjeport. Se områder merket rødt i kart nedenfor. 


















Det bes om at alle beboere gjør sitt ytterste for å bidra til at jobben med støvbinding blir gjennomført så effektivt og ryddig som mulig. Se derfor nøye på kart over garasjen med datoer nedenfor, samt rydd godt og planlegg slik at bilen ikke står i garasjen den datoen deres plass skal støvbindes. 






Ha en riktig fin dag videre. 


Mvh. Styret


Informasjon om fyringsforbud, krav om pipe og framtidig vedtak om ferdigattest

Vedørende fyringsforbud i Høiseth Hage:

I dag, 11.09.2023 har tidligere utstedt fyringsforbud, blitt opphevet. Dette innebærer at Villaservice vil starte arbeidet med oppføring av piper på resterende boliger i sameiet. Etter mye korrespondanse med både TBRT og Byggesakskontoret, ser vi at dokumentasjonen som Villaservice har lagt frem, ikke er tilstrekkelig i forhold til pipeproblematikken i sameiet. Det har ved to tilfeller vært betydelig innsig av røyk og avgasser i nærliggende boliger til de som har pipe og Styret vil følge opp dette ytterligere i samarbeid med advokat slik at vi finner en løsning. 


Skulle problematikken med innsig av røyk/avgasser i nærliggende boliger, ikke bedre seg, ber vi om at dere sender inn klage til byggesakskontoret og TBRT, slik at de blir gjort oppmerksomme på dette


Vedrørende krav om pipe:

Det har kommet flere henvendelser fra dere beboerne om at dere faller utenom kravet til pipe, noe vi og sameiets advokat mener er feil. Dette gjelder både offentligrettslig, hvor Villaservice er pålagt å levere pipe, samt privatrettslig etter mangel fra selger.


Offentligrettslig krav:

Ref. TEK10/17 §14-4, fjerde ledd:

"Boenhet i småhus skal oppføres med skorstein. 

Skorstein skal oppføres som en varig løsning, tilrettelagt for eventuell senere montering av ildsted i hver enkelt boenhet.


Unntak fra skorstein forutsetter at vannbåren varme dekker minimum behov for romoppvarming i stue eller tilsvarende rom. Det kan benyttes annen oppvarming på baderom, soverom eller rom som skal holde lavere innetemperatur. Det er ikke krav til vannbårent varmebatteri for ventilasjon, og det omfatter heller ikke oppvarming av varmt tappevann"


Privatrettslig krav:

Enkelte av beboerne har kjøpt bolig direkte av Villaesrvice med følgende tekst i salgsoppgaven "(...) leveres med pipe". For de av dere det gjelder innebærer manglende pipe en mangel etter bustadoppføringslova § 25. Det betyr at dere har krav på å få montert pipe i tråd med kjøpsavtale. 


For de beboerne som har kjøpt av privatpersoner som hadde krav på pipe, kan det være tilfellet at dere har "arvet" dette kravet fra tidligere eier, og at også dere har krav på pipe etter avhendingslova § 4-16 (1).


Vi gjør oppmerksom på at Villaservice har skriftlig gått med på å suspendere alle reklamasjons-/og garantifrister ut året. Så, dette er krav dere kan gjøre gjeldende dersom det har gått mindre enn 5 år siden dere overtok boligen (mangelen oppstod), og uansett ut året 2023 (ref. suspensjon av frister). 


Vedrørende vedtak om ferdigattest:

Villaservice har fortsatt ikke fått vedtak om ferdigattest all den tid de ikke har levert piper som beskrevet i søknad om ferdigattest fra WSP. Byggesakskontoret har varslet til styret at det kan bli behov for tilsyn før et eventuelt nytt vedtak fattes for å se om de faktiske forhold er i tråd med innlevert dokumentasjon fra Villaservice. 

Endelig skal garasjen støvbindes!

Styret har i flere år forsøkt å få Villaservice til å ta kostnadene og jobben med å støvbinde garasjen. Dette vil bidra til at betongen ikke lenger slipper støv og på sikt spare sameiet for kostnader knyttet til garasjevask, samt trolig redusere behovet for å vaske bil for bileiere. 


Villaservice har anført av støvbinding av garasjeanlegg ikke er et krav og at det ikke er behov eller standard å støvbinde garasjer som vår. De har nå likevel nå gått med på å støvbinde garasjen, uten ekstra kostnader for sameiet. Dette er gode nyheter!


Støvbinding av garasjen er en stor jobb som skal utføres gradvis i garasjen. Arbeidet krever at beboere gjør sitt for å rydde parkeringsplasser, samt sørger for å ha flyttet bil når veggen bak deres parkeringsplass skal støvbindes.


Her siteres e-post mottatt fra Villaservice:


"Hallo.

Vi er nå klare til å begynne med støvbinding og oppmerking i P-kjeller.

Vi tenker å starte i påfølgende uke med vask av svartutslag i forbindelse med inngang.

Etter hvert som vi jobber må vi få fjernet biler og beboere må enten fjerne ting som er lagret på p-plasser, eller dekke disse til.

Vi kan foreks. Starte med støvbinding øverst i A- kjeller. Har du mulighet til å sende beskjed til beboere om at dette vil utføres i de to-tre neste ukene.

Vi får komme tilbake med en fremdriftsplan på dette til uka.


Med vennlig hilsen

Ronny Kvanåli


TLF. 92441193

ronny@villaservice.as"


Styret vil sende ut SMS fortløpende i arbeidet, samt publisere fremdriftsplan for arbeidet her på våre hjemmesider. Spørsmål knyttet til fremdriftsplan og innhold i tekst over kan sendes til Ronny Kvanåli. 


Ha en riktig fin dag videre. 


Mvh. Styret


Brev fra Villaservice angående krav om pipe

Villaservice har sendt styret et brev hvor de orienterer om framgang med ettermontering av pipe. De som har kjøpt bolig direkte fra Villaservice har et krav om pipe gjennom salgsoppgave hvor det fremgår at boligen "...leveres med pipe". 


For de beboerne som har kjøpt bolig av andre enn utbygger (hvor det foreligger et eierforhold mellom nåværende og utbygger), kan de også gjøre krav gjeldende overfor utbygger med hjemmel i avhendingslova § 4-16 (1) hvor der framgår at "Kjøparen kan gjere krav på grunn av ein mangel gjeldande mot tidlegare seljar eller annan tidlegare avtalepart, i same grad som krav på grunn av mangelen kan gjerast gjeldande av seljaren"


For de av dere som ønsker pipe oppfordrer vi igjen om at dere melder dette kravet omgående til Erik@villaservice.as da reklamasjonsfristen er i ferd med å løpe ut for flere av dere. 


Når det gjelder det offentligrettslige kravet til montering av pipe etter TEK-forskrift er styret fortsatt uenig i Villaservices' tolkning og har overlatt spørsmålet til vår advokat. Han ser på saken. 



Dugnad 2023


Onsdag 03.05.23 kl. 16.30 og utover avholdes dugnad for Høiseth Hage. 


Oppmøte på samlingsplass over garasje. Sameiet stiller med noe utstyr, men det bes om at beboere selv tar med kost/rake/rive/spade. Prioritet på dugnad er kosting av gater, raking av fellesplen og rydding av fellesområder. Det vil bli bestilt store hageavfallssekker fra Retura. Feiing av internveier vil tas påfølgende dag (torsdag 04.05.23), og vaktmester vil sette ut fartshumper så snart gatene er feid. 


Private uteområder må tas ved en annen anledning slik at flest mulig bidrar på fellesområdene. 


Høiseth Hage Hyggekomité fikser som vanlig hygge i form av kake og kaffe. 


Vel møtt til dugnad!

Informasjon fra beboermøte 15.03.23

Hei, 


Høiseth Hage avholdt årsmøte og beboermøte den 15.03.23. I den anledning holdt advokat Snorre Kristiansen fra Nidaros advokater DA et informativt innlegg om pågående prosess mot Villaservice. Kort om de avvikene sameiet har fremmet mot Villaservice og litt om prosessen videre. Kristiansen vil komme med et utfyllende informasjonsskriv som skal publiseres på sameiet hjemmeside så snart det oversendes. 


Kristiansen understreket videre at hver enkelt beboer må selv sørge for å ivareta sin egne interesser overfor Villaservice. Dette gjelder både de beboerne som har kjøpt direkte fra Villaservice (reguleres av bustadoppføringsloven), samt de som har kjøpt fra private (kan ha krav mot villaservice med grunnlag i avhendingslova § 4-16). For protokoll fra beboermøtet 15.03.23, trykk knapp:





Informasjon om APEX for melding av reklamasjoner til Villaservice:

Villaservice har nylig opprettet et system for enklere å kunne både fremme reklamasjoner og for oppfølging. For mer informasjon, trykk på knapp:





Vedtak om tilbaketrukket ferdigattest:

Når det gjelder tilbaketrekking av ferdigattest fremmet styret en klage 21.01.23 grunnet feil i faktagrunnlag i Villaservices søknad om ferdigattest. I søknaden var det avkrysset at pipe var levert for Høiseth Hage. Styret anførte i klagen at kravet til sekundær oppvarmingskilde ikke er oppfylt i 90% av boligene. Byggesakskontoret fant derfor at vedtak om ferdigattest var heftet med saksbehandlingsfeil og opphevet derfor vedtaket. Saken ligger nå til ny behandling.




Vedtak om fyringsforbud Høiseth Hage:

Den 03.03.23 ble det videre utstedt fyringsforbud for 6 boliger i Høiseth Hage. 


Grunnlaget for fyringsforbudet var manglende dokumentasjon og godkjenning av oppførte piper. Videre ble det understreket at det er innrapportert fra naboer at røyk/lukt siver inn i tilliggende leiligheter. Villaservice har kommet med et svar til én av de berørte beboerne og forklart at manglende søknad og dokumentasjon skyldes en formalitetsfeil og at de er igang med søknadsprosessen. Videre skriver de at innsig av røyk i et tettbebygd strøk er å forvente og at dette ikke skal være et hinder for godkjenning. Styret har selv engasjert MycoTeam som har gjennomført målinger i berørte boliger, slik at vi kan få dokumentert at innsiget kan være helseskadelig. Endelig rapport fra MycoTeam er under utarbeidelse. 









.


Dersom det er ytterligere spørsmål knyttet til mangler sameiet har meldt inn overfor Villaservice på fellesområder, ta gjerne kontakt med styret (kontaktinfo på hjemmeside). Dersom dere har spørsmål om prosessen generelt eller om reklamasjoner dere selv har mot selger/utbygger. Ta kontakt med Snorre Kristiansen:


Snorre Kristiansen
Advokat/Partner
Tlf. +47 73 87 99 96
Telefaks: +47 73 87 99 98

E-post: kristiansen@nidarosda.no



innkalling til årsmøte i LØV

Hei, 


Lund Østre Velforening avholder årsmøte 14.03.23 kl. 19.00. Årsmøtet avholdes på personalrommet til Kattem barneskole (1.etg.). For mer info om saker, se innkalling:



årsmøte 2023 og valg

Hei, 


Nå nærmer det seg årsmøte i Høiseth Hage og i den anledning bes det om at beboere melder inn saker til både årsmøtet og beboermøtet. Frist for innmelding er satt til 15.02.23. 


Saker meldes til Hoisethhage@styremail.no.


For mer informasjon, se brev fra forretningsfører (som dere også skal ha motatt på mail).


Videre informerer vi om at følgende verv er på valg i år:


Styremedlem for 2 år (nåværende innehaver av verv, Inge Braa, vurderer gjenvalg)

Varamedlem for 1 år (nåværende innehaver av verv, Thomas Olsen Kvarsnes, vurderer gjenvalg)

Varamedlem for 1 år (nåværende innehaver av verv, Tina Sørgjerd, vurderer gjenvalg)

Valgkomité for 2 år

Valgkomité for 1 år


Derom dere er interessert i å melde dere til verv, eller ønsker mer informasjon om vervene. Ta kontakt med Valgkomité ved Hilde Skagestad på tlf. 46420321. 


Brev fra Villaservice angående leveranse av pipe


Hei.


Styret har vært i kontakt med Villaservice et års tid angående oppsett av pipe for boligene i Høiseth Hage. 

Vi er fortsatt uenig om det offentligrettslige kravet til pipe, ref. TEK-forskrift og krav til to separate fyringskilder. Dette følges opp videre av Styret. Det privatrettslige kravet til pipe fremgår av prospekt og salgsoppgave hvor det står at boligene "...leveres med pipe". Her mener Villaservice at hver enkelt beboer (som har kjøpt direkte av Villaservice), må kreve oppsetting av pipe. Fristen for å melde er 5 år, og for de som kjøpte og flyttet inn ila 2018 vil kravet utløpe ila 2023. 


Merk at dere ikke trenger å ha ovn for å få montert pipe. Pipen vil avsluttes i tak i 2. etg og dekkes med endelokk. Eventuelt kan pipe avsluttes over taket. Pipe bør kreves slik at det er klargjort for ovn dersom dere i framtiden, eller fremtidige kjøpere vil ha vedfyring. 


Kravet meldes til Erik@villaservice.as.


Her er brev fra Direktør Odd-Einar Eriksen: 


Julegrantenning 2022


Søndag 27.12.22 kl. 17.00 er det duket for Høiseth Hages årlige julegrantenning. 


I år som tidligere arrangeres julegrantenning i samarbeid med Villaservice. Det bli live julemusikk fra Musikalfabrikken, gløgg, pepperkaker og julegodteri til barna. 


Vi i Høiseth Hage Hyggekomité gleder oss til å markere starten på adventstiden med gode naboer.

 

Vel møtt!


Informasjon fra villaservice vedrørende servicemann

E-posten  til serviceavdelingen i Villaservice har vært nede en stund, men vil være operativ igjen fra ca 10. des. Så hvis noen ønsker kontakt med service er det fint hvis de venter til da. Hvis det er noe som haster kan de ta kontakt med Erik Hagen direkte på erik@villaservice.as eller telefon 415 65 115.


Kontakt serviceavdeling:

E.post: service@villaservice.as

Telefonnummer: 90809607.

Høiseth Hage gjenbruksdag


Den 4. september avholdte Høiseth Hage igjen Gjenbruksdag. Dette er et fast tiltak hver vår og høst for å ha fokus på gjenbruk, bytte og salg av klær, sko og annet som andre beoere kan ha bruk for. Nytt denne gangen var Gratistorget som ble svært populært.


Høiseth Hage Hyggekomité hadde stilt opp med salg av vafler, saft og kaffe. Inntektene går videre i arbeidet med bomiljø i Høiseth Hage.


Det ble meldt om god stemning, sosial hygge blant beboerne og andre oppmøtte, samt noen riktig gode kupp.


Neste Gjenbruksdag avholdes våren 2023.


Mvh. Høiseth Hage Hyggekomité


dugnad 2022


Hei alle beboere.

 

Dato for dugnad i sameiet Høiseth Hage er satt til onsdag 4.5.22 kl. 17.00.

Arbeidet som skal utføres er kosting av inngangspartier og stikkveier, plukking av søppel/avføring og generelt sørge for at fellesområdene på Høiseth Hage blir fine og pene til våren og 17. mai. Styret har bestilt gatefeing til fredag 6.5.22, samt utsett av containere for restavfall og hageavfall i forkant. Under feiingen vil det brukes en mindre feiebil som får plass på internveiene. For at feiebilen skal kunne ta grusen er det viktig at grus ikke samles i hauger, men spres utover internveiene.

Høiseth Hage Hyggekomité vil sørge for at det også blir litt ekstra hyggelig på sameiets dugnad slik at vi får benyttet anledningen til litt hygge i tillegg.

Ellers er dato for dugnad på Lund Østre Velforening satt til torsdag 5.5.22. Vi håper selvfølgelig at vi i Høiseth Hage stiller med en god flokk arbeidslystne beboere. 

Mandag 9.5.21 kommer det kostebil fra Asfaltservice som vil feie gatene på hele Lund Østre. Dette gjelder også Johan Arnt Høiseths veg (bilveien som går langs sameiet).

 

Vi gleder oss til dugnad og håper på godt oppmøte, både på Høiseth Hage den 4.5.22 og Lund Østre den 5.5.22.

 

Mvh. Styret

Gladnyhet!

Endelig blir det entrétak!


Vi i Styret har siden 2018 jobbet med å få til en løsning med entretak over inngangsparti til rekkehusene. Dette er noe vi mener burde vært med i leveransen av rekkehusene fra Villaservice sin side. Det har vært mye diskusjoner frem og tilbake med Villaservice, som har trenert prosessen over flere år og ikke tidligere har vært villige til å komme med en avgjørelse. Etter mye hardt arbeid kan vi i styret stolt meddele at vi endelig har klart å få dette i havn! Og vi håper at alle blir fornøyde med resultatet.


Entretakene som er bestilt vil gi et pent og moderne uttrykk og inneholder bevegelsessensor med LED belysning. Villaservice har sagt seg villig til å dekke 200.000 kr for innkjøp av entretak til Sameiet, og dermed kan vi få et penere inngangsparti og slippe å tenke på snø og is som samler seg opp foran inngangsdøren. I tillegg vil vi få et triveligere området med litt ekstra belysning.


Montering:

Sameiet vil dekke kostnaden for montering av entretakene og vi jobber nå med å skaffe montør gjennom en anbudsrunde slik at vi kan holde kostnadene nede. Vi er også i kontakt med Bonitas for å få klarhet i hvilken kostnadsramme vi har å forholde oss til uten at kravet om årsmøtevedak utløses.

Det har vært gjennomført befaringer med to virksomheter i dag. Disse vil levere tilbud, som vi kan sammenligne med de to andre tilbudene vi allerede har fått. Entretakene vil leveres i dag, fredag 05.11.21. Styret vil prøve å lande en avtale om montering av entretakene så fort som mulig og målet er at alle skal ha ferdig montert entretak før vinteren slår inn.


Montering av LED-belysning:

For de som ønsker montering av LED-belysning i entrétaket har styret fremforhandlet en god pris på el-monteirng slik at man kun betaler 1.550kr inkl. mva. Entrétakene fungerer utmerket også uten belysning, så dette er ikke noe styret vil pålegge beboerne å gjøre, men noe hver enkelt kan bestemme selv. Alle som ønsker montering må ta direkte kontakt med Geir Bellingmo på mail: geir.bellingmo@buvik.no


Styret vil komme nærmere tilbake ang tidspunkt for montering.

Avtale med  Trondheim PArkering AS om regulering av sameiets gjesteparkeringer 



Styret har den siste tiden mottatt flere henvendelser fra beboere som opplever at de ikke har mulighet til å ha gjester på besøk. Dette er delvis grunnet at parkeringsplassen opptas av private biler fra nabosameier men også som følger av at beboere i vårt sameie bruker gjesteparkeringen til parkering av private biler.


Etter tips fra både beboere og nabosameier har styret inngått avtale med Trondheim parkering AS for å få regulert gjesteparkeringen. LØV som hjemmelshaver av området gjesteparkeringen er anlagt på, har gjennom tidligere avtale gitt sameiet Høiseth Hage disposisjonsrett over gjesteparkeringene. Det innebærer at sameiet står fritt til å håndheve brudd på husordensreglene, herunder reglene om bruk av gjesteparkeringen.


Reguleringen med SmartOblat blir slik at for å ta imot gjester må man registrere tillatelse i SmartOblat-løsningen. Man kan registrere 2 gjester om gangen, og disse har da en tillatelse på 24 timer. Det bes om at tillatelse fjernes dersom bilen ikke lenger benytter gjesteparkeringen. Det er ikke tillatt å gi egne private biler tillatelse gjennom systemet. Dette vil følges opp og kontrolleres. Se eget reglement for SmartOblat under Dokumenter - Avtaler - SmartOblat


Ved hjelp av dette SmartOblat-løsningen vil gjesteparkeringen kun være forbeholdt gjester og beboerne i sameiet Høiseth Hage kan fritt ta imot gjester uten at disse må parkere ulovlig.


For å opprette bruker i SmartOblat trenger vi at det snarest meldes inn èn e-postadresse på deres husstand. Dette kan sendes på e-post til Hoisethhage@styremail.no.


Det er viktig at det kun registreres én e-postadresse per husstand. Denne e-postadressen vil være deres husstands brukernavn. Etter mottak vil dere motta en velkomst-epost og en e-post som bekrefter at dere har fått tilgang. Dere endrer så passord ved førstegangs pålogging.


Informasjon om systemet, samt veiledning over registrering ligger på hjemmesiden under Dokumenter - Avtaler - SmartOblat.


Trondheim parkering AS vil fortløpende montere skilt og sette opp løsningen. Så snart styret har mottatt e-postadressen deres husstand vil ha som bruker, vil denne meldes til Trondheim Parkering AS slik at bruker settes opp.


Det nevnes også at Johan Arnt Høiseths veg (veien ned mot parkeringskjelleren) vil reguleres som "Parkering forbudt". Denne avtalen inngås mellom LØV (som hjemmelshaver) og Trondheim parkering. Dette vil sikre at parkering i vegbanen opphører, og bedrer både trafikksikkerhet, fremkommelighet og hindrer ulykker som følger av mangelfull brøyting.


Mvh. Styret

Midlertidig parkeringstilbud fra Villaservice

Som følger av at mange beboere i nabosameier har kjøpt bolig uten parkeringsplass, har Villaservice tilbudt midlertidig parkeringsløsning på Lykketomta (området bak metroholdeplassene). De ønsker også å gi dette tilbudet til våre beboere da det er flere i sameiet som eier flere biler enn hva de har parkeringplasser til.


Se tilbud under Dokumenter - Informasjon fra Villaservice


Mvh. Styret

unsplash